Så, välkommen
till min fiskeblogg. Här kommer jag förhoppningsvis att visa fångster, platser som besökts, med både bilder/video och kommentarer.
I rapporterna så redovisas fisket hur det gått, vad som är på "G". Å inte bara trollingen kommer att nämnas, utan lite annat "tjafs" kommer att slinka med, det också.

Om mig

Mitt foto
Dalarna, Sweden
Obotlig fiskeentusiast från Masriket med ganska blygsamma fångster "so far". Men det ska det ändras på framöver, hade jag tänkt. I högra bildraden är mina pers i bild, plus några båtrekord!!!

Båtn

Båtn
Båtn ä en Ryds Big Fish 610 mä en 90 hk Johnsson 4-takt

Dagbok/Fångstrapporter/Annat tjafs

söndag 16 juni 2013

""Bautatrassel""

Jaha, då var andra ronden avklarad vid Understen. Å hur gick det då?? Trollade ute vid märket där det kommit upp en hel del lax. Körde 6 spön på riggarna 60, 40, 20 fot, och 8 spön på pulkorna, alla laddade med Ismo Mag. Å tamefan, så blev det ordentligt rulltjut. Blåste ca 7-8 sek/m rakt emot, naturligtvis. Rattade, drillade, rattade, drillade, rattade, ..............länge!!!

Gick kanonfint ända in tills det va dags för håvning. Då gick fanskapet ut på utsidan av båten, jag högg håven, å tänkte, nu eller aldrig!!?? Båtjävlen vände ett halvt varv på 0,0000000001 sek, å laxjäveln gick mellan riggvajer å båt, herregud va fan händer?? Laxen va så nära att jag kunde nästan ha klappat den på ryggen när den gled förbi, sakta men säkert in i det största "bautatrassel" jag någonsin upplevt. Laxen sa adjö, simmade iväg, tyckte också jag kunde förnimma ett svagt leende också.
Efter båten fanns bara ett "turkiskt elnät" släpandes, trådar och linor åt alla jävla håll!! Sigudadå!! Till å med så hade en linjävel fastnat i propellern också, huva!!
Då kom jag plötsligt ihåg, att jag låg i kanten av farleden också. Å dimma på väg!! Lyfte upp motorn, knöt ett rep runt midjan och krokade fast mig i pulpiträcket. Hasade ut med filekniven i munnen (lite feeling av Indiana Jones), gränsle ut på motorriggen, ända ut till propellern. Tur att ingen annan båt fanns i närheten!! Dom skulle nog undrat va i helvete jag höll på med!!?? Håller han på å våldtar motorn?? Eller va gör han??Fick loss alla linor, redde ut allt trassel.
Å hur stor va laxen då? Den va fin, det räcker. Orkar inte tänka mer på det.
Efterklok, varför vände jag inte båten medans jag drillade??? Ja, inte fan vet jag?! Planering före hugg går alltid bra, när det hugger, planering goodbye!!??
Skam den som ger sig, det hinns med en vända till, kanske!!
En sak vet jag efter flera trassel. Att köra själv utan autopilot i blåsväder, är att "tigga trassel"!!! Basta!!!

Inga kommentarer: